Kulttuuri ja taide ovat keskeisessä asemassa Myllylähteen toiminnassa. Musiikki, maalaus, draama ja eurytmia kuuluvat säännöllisesti järjestettyihin aktiviteetteihin. Käymme Sinfonia Lahden torstai-konserteissa ja toivomusten ja mahdollisuuksien mukaan teatterissa, taidenäyttelyissä ja elokuvissa. Lisäksi vierailemme erilaisissa yleisötapahtumissa. Meidät voit nähdä vaikkapa torilla myymässä luomutuotteitamme.

Myllylähteellä juhlitaan paljon, aina on syytä kokoontua yhteen hienon ohjelman ja herkullisten tarjoilujen ääreen. Syntymäpäivien ja muiden juhlien lisäksi Myllylähteellä vietetään ns. vuodenaikajuhlia: karnevaaleja, pääsiäistä, juhannusta, Mikaelin päivää ja joulua. Juhliin valmistellaan ohjelmaa asukkaiden ja ohjaajien yhteistyönä, mikä lisää tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä. Juhlien valmisteluun osallistuu koko yhteisö eri työpajoissa jo viikkoja etukäteen ja tasa-arvo ja yhteisöllisyys muodostuu tunteesta, että jokainen tietää tehneensä jotain juhlien onnistumisen eteen. Näytelmät valmistellaan niin, että kaikki halukkaat saavat osallistua. Vuodenaikojen juhlinnan yhteydessä maalataan yhteismaalauksia, joissa valmistuu kerrotun tarinan pohjalta ryhmänä maalattu taideteos.

Myllylähteellä tehdään tiivistä yhteistyötä asukkaiden vanhempien ja läheisten kanssa. Niinpä juhliin ja talkoisiin osallistuvat kyläläisten vanhemmat ja läheiset sekä naapurit, sekä muut vuosien saatossa Myllylähteen ystäviksi muodostuneet henkilöt.