Kokonaisvaltainen opetus
Sylvia-kodin koulu on steinerpedagoginen erityiskoulu, jossa kasvava ja kehittyvä lapsi kohdataan kokonaisvaltaisesti. Koulussamme taiteellinen ja elämyksellinen toiminta tukevat tiedollista opetusta. Oppimisprosessiin osallistuvat niin pää, sydän kuin kädetkin. Tekemisen ilo ja oivaltava oppiminen ovat keskeisiä. Tavoitteena on, että lapsella on sama luokanopettaja koko perusopetuksen ajan.

Ikäkausiopetus
Koulumme opetus on luokkamuotoista erityisopetusta, jossa oppilaat siirtyvät luokalta toiselle ikänsä mukaisesti. Ikäkausiopetuksen mukaiset oppisisällöt puhuttelevat lapsessa itsessään tapahtuvaa kehitystä. Myös erityisoppilas kulkee kehityksessään näiden vaiheiden kautta.Kun esimerkiksi seitsemännellä luokalla historian tunnilla kerrotaan löytöretkeilijöiden matkoista maailman ääriin, puhuttelee tämä vahvasti murrosikäistä lasta, joka on itsessään uuden ja tuntemattoman äärellä.

Lapsen kunnioittava kohtaaminen
Toimintamme perustana on kunnioittava asenne toista ihmisyksilöä kohtaan. Erityislapsen on usein vaikea ilmaista ja toteuttaa itseään. Meidän tehtävämme kasvattajina on auttaa häntä, jotta hän voisi löytää paikkansa ja tehtävänsä elämässä. Koulussamme tärkeää on parantava, ymmärtävä kohtaaminen.

Yksilöllinen opetus ja terapiat
Koulun steinerpedagogisen opetussuunnitelman lisäksi laaditaan jokaiselle oppilaalle oma henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. (Hojks ) Tässä otetaan huomioon lapsen erityistarpeet ja haasteet. Suunnitelma voi olla myös toiminta-alueittain toteutettu.

Koululla on omia terapeuttisia tukimuotoja. Oppilailla on mahdollisuus saada yksilöllistä musiikki-, kuvataide- ja eurytmiaterapiaa. Perinteisen terveydenhoidon lisäksi koulumme tarjoaa terapioista konsultoivan lääkärin palveluja.

Taideterapia eheytymisen tukena

Taideterapialla saadaan aikaan parantavia prosesseja. Terapiassa lähdetään liikkeelle sieltä missä ihminen on nyt. Prosessin myötä häntä ohjataan taiteellisen toiminnan avulla kohti tervehdyttävää tasapainotilaa. Tie on aina yksilöllinen ja menetelminä voikin olla esimerkiksi muovailua tai maalaamista, pastelli-, vinoviiva- tai muotopiirtämistä.

Esimerkiksi maalatessa ihmisen sielu liikkuu ulkoisen ja sisäisen maailman välillä. Liike on hengittävää ja sielulla on suora yhteys väriin. Maalaamisen myötä voi huomata lisääntyvää kiinnostusta ulkomaailmaan kun aistit avautuvat ja itsetuntemus lisääntyy. Ihmisestä tulee tukevammin oman elämänsä haltija.

Muovaaminen puolestaan kokoaa siellä missä kaaos vallitsee, koskien myös ihmisen ajattelua ja elämänhallintaa. Ihminen työstää tahdollaan painovoiman alaista savea ja saa siinä olevan jähmettyneisyyden liikkeelle.

Taide saa koko ihmisen sisäisesti liikkeelle ja useimmissa tapauksissa se voi olla merkittävä kanava kohti eheytymistä.

Yhteisöllisyys
Koulun kulttuuriin kuuluu vahvasti yhteisöllisyys, jota vahvistetaan yhteisillä näytelmäprojekteilla ja juhlilla. Vuodenaikojen havainnointi ja vuodenkierrossa esiintyvien kristillisten juhlien viettäminen ovat olennainen osa koulumme toimintaa .

Iltapäivä- ja lyhytaikaishoito
Oppilaille voidaan järjestää iltapäivähoitoa ja lyhytaikaishoitoa, joka tapahtuu opetuksen järjestäjän tiloissa. Hoito järjestetään kodinomaisesti ottaen huomioon oppilaiden erityistarpeet.


Sylvia-koti

Kyläkatu 140
15700
Lahti

03 883130

Koulu

Kyläkatu 140
15700
Lahti

03 883130

Myllylähde

Aholantie 133
16800
Hollola

044 7722 841

Tapola

Raikkolantie 40
16350
Orimattila

03 882450

Kaupunkikylä

Kyläkatu 140
15700
Lahti

044 7722 847

 

Hollolankatu 1
15100
Lahti

044 7722 848