KAUPUNKIKYLÄ 2025 – Uusia mahdollisuuksia maahanmuuttajien työllistymiseen
Hanke on tarkoitettu yli 18-vuotiaille maahanmuuttajataustaisille työttömille tai työttömyysuhan alla oleville maahanmuuttajataustaisille henkilöille.

Hankkeen tavoitteena on:
- Tuottaa yhteisöllistä toimintaa, jossa kohtaaminen ja yhdessä tekeminen ovat pääroolissa. Tämän kautta yksilön kyvyt nousevat esiin ja voimavarat lisääntyvät.
- Löytää uusia keinoja, joilla henkilö voi työllistyä tai työllistää itsensä.

Hankkeessa luodaan verkostoja, jotka vähentävät syrjäytymistä ja lisäävät osallisuutta.
Toiminnan kautta oman osaamisen tunnistaminen lisääntyy ja työelämävalmiudet kehittyvät.

Työkaluina hankkeessa on yhteisötoimintaa max. 22 tuntia/vko ja työharjoittelujaksoja työpajoissa. Lisäksi osallistujille on yksilöllistä ohjausta.

Kaupunkikylä 2025- hanke on toiminut Lahdessa Hollolankadulla keväästä 2017 asti. Hankkeen työotteena on Kaupunkikylän arvojen mukainen osallistava ja voimaannuttava asenne. Maahanmuuttajataustaisilla henkilöillä on mahdollisuus osallistua suomen kielen opetukseen ja muuhun hankkeen järjestämään toimintaa. Heillä on mahdollista saada henkilökohtaista ohjausta oman elämänsä askelmissa eteenpäin.

Hankkeeen toiminnasta on syntynyt ompelimo, jossa ompelutaitoiset henkilöt voivat harjoitella asiakaspalvelua suomen kielellä ja parantaa ompelutaitojaan sekä vuorovaikutustaitojaan muiden työntekijöiden kanssa.

Mandala kauppa
Kaupunkikylän perustamassa kaupassa myydään sekä MeaMannan luomutuotteita että ompelimon valmistamia käsitöitä. Mandalassa voi työskennellä sekä Kaupunkikylän työtoiminnassa olevat henkilöt, että hankkeen maahanmuuttajataustaiset työkokelijat. Mandala tarjoaa eettisesti kestävää paikallisesti valmistettuja tuotteita asiakkaillle.

Vuonna 2019 avautuvasta Mandala nettikaupasta saa mm. Mandalassa valmistettuja käsitöitä sekä muita Sylviakotiyhdistyksen jäsentoimijoiden tuotteita.

Hankkeen rahoittaa ESR ja Lahden Kaupunki.
Hankkeen kesto 1.2.2017-31.10.2019

Lisätietoja: