Sylvia-kodin toiminta alkoi vuonna 1956 Espoon Jorvaksessa. Sylvia-koti yhdistys perustettiin toimintaa järjestämään vuonna 1958.

Zacharias Topeliuksen lapsenlapsen Mikael Nybergin perheeseen syntyi Sylvia-niminen tyttö vuonna 1898. Sylvia sairastui neljävuotiaana aivokuumeeseen ja sen myötä epilepsiaan. Sylvian täti sairaanhoitaja Ingrid Stenbeck paneutui Sylvia-tytön auttamiseen ja hänen tyttärensä Carita oli Sylvian läheinen ystävä koko Sylvian 28 vuotta kestäneen elämän ajan.

Carita Stenbäck opiskeli nuorena laulua, mutta sairastui itsekin vakavasti, johon hän ei löytänyt apua Suomesta. Ystävien opastuksella hän lähti Sveitsin Arleshaimiin tohtori Ita Wegmanin antroposofisen lääketieteen klinikalle, jossa hänen toipuminsensa alkoi heti.

Sveitsin vuosinaan hän tutustui Rudolf Steinerin aloitteista syntyneisiin hoitopedagogisiin koteihin, missä hoidettiin hyvällä menestyksellä kehitysvammaisia lapsia.

Carita päätti aloittaa vastaavan työn Suomessa äitinsä kanssa. Näin alkoi Sylvia-koti yhdistyksen toiminta kehitysvammaisten lasten ja aikuisten kanssa Suomessa.

Vuonna 1967 Sylvia-kodin johtoon astuivat Freddy ja Kaarina Heimsch. He tulivat Skotlannista Camphill-yhteisöstä, jonka toiminta perustui yhteisölliseen elämään kehitysvammaisten lasten ja aikuisten kanssa. Toiminnan pohjana on Rudolf Steinerin kehittämä hoito- ja steinerpedagogiikka. Camphill-liikkeen perustaja oli Karl König, itävaltalainen, laajennetun lääketieteen lääkäri.

Freddy ja Kaarina saivat kontaktin Lahden kaupunginjohtaja Teemu Hiltuseen. Vuonna 1968 he alkoivat suunnitella Sylvia-kodin rakentamista Lahteen. Lähtökohtana oli muodostaa yhteisö, jossa kehitysvammaiset lapset voisivat käydä Steinerpedagogista erityiskoulua ja asua yhteisöllisesti talonvanhempien kanssa. Nuorille ja aikuisille oli tarkoitus rakentaa työpajoja.

Uusi Sylvia-koti avattiin virallisesti 9.3. 1970.

Tapolan kyläyhteisö aloitti Orimattilan Niinikoskella toimintansa 1974. Tapolan kyläyhteisö on maatalouden ympärille rakennettu aikuisten kehitysvammaisten yhteisö.

Myllylähde yhteisö aloitti toimintansa vuonna 1989 Palomaan kylässä Hämeenkoskella. Myllylähde on maaseutuyhteisö kehitysvammaisille aikuisille.

Kaupunkikylä aloitti toimintansa vuonna 2006. Kaupunkikylä on kaupungissa toimiva nuorille ja aikuisille suunnattu yhteisö

"Vain ihmisen antama apu toiselle ihmiselle, kahden minuuden kohtaaminen, toisen yksilöllisyyden kokeminen, kysymättä hänen uskontoaan, maailmankatsomustaan tai poliittista kantaansa, yksinkertaisesti: kahden henkilön katsominen toisiaan silmästä silmään, luo hoitopedagogian, sellaisen parantavan kasvatuksen, joka voi estää ihmisen sisintä olemusta uhkaavan tuhon". Tätä parantavaa kohtaamista arjessa ja juhlassa on harjoiteltu Sylvia-kodin asuintaloissa, joissa hoidossa olevat lapset ja henkilökunta perheineen elävät yhdessä. Kodinomainen asuinympäristö ja antroposofinen, yhteisöllinen hoitopedagogiikka ovat tarjonneet vuosikymmenien varrella yksilöllistä kehitystä tukevan kasvuympäristön sadoille Sylvia-kodissa asuneille lapsille ja nuorille sekä heidän elämäänsä osallistuneille.