Sylvia-koti yhdistys ry aloittaa lastensuojeluyksikön Lahdessa elokuussa 2020. Seitsemänpaikkaisessa Rautakannas-kodin kiinteistössä on lisäksi kolme paikkaa lastensuojelun jälkihuollolle.

Rautakannas-koti on tarkoitettu lastensuojelun huostaan ottamille erityislapsille ja -nuorille. Erityispiirteenä on osaaminen kehitysvammatyössä ja erityiskoulun läheisyys. Perustettava koti erikoistuu toiminnassaan kehitysvammaisten ja neuropsykiatrisia oireita omaavien lasten ja nuorten elämän tukemiseen.

Rautakannas-kodin työotteena on hoitopedagogiikka ja kiintymyssuhdehäiriöiden hoitoon kehitetty DDP-menetelmä. Koti sijaitsee Sylvia-koti yksikön kupeessa vehreässä maisemassa Patoniityssä, lähellä  hevostalleja. Matkaa Lahden keskustaan on  5 km. Lapsilla on kauniissa kodissa omat tilavat huoneet ja viihtyisät yhteiset tilat.

Lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus hakeutua Sylvia-koulun oppilaiksi ja saada eheytymisensä tueksi monia eri terapiamuotoja Sylvia-koti yhdistyksen terapeuteilta.
Uuden yksikön alkaessa on mahdollista sijoittaa sisaruksia yhdessä uuteen kotiin.

Tällä hetkellä etsimme yhteistyökumppaneita kuntien ja kuntayhtymien lastensuojelun piiristä. Vastaamme mielellämme kysymyksiin ja järjestämme myöhemmin keväällä tutustumiskäyntejä halukkaille.

Ota yhteyttä

Eveliina Aaltonen toiminnanjohtaja
Sylvia-koti yhdistys ry
www.sylviakotiyhdistys.fi