Tule uuteen, syksyllä 2020 perustettavaan lastensuojeluyksikköön PALVELUESIMIEHEKSI 1.8.2020 alkaen.

Lataa työpaikkailmoitus tästä (PDF 612 kt)

Sylvia-koti yhdistys ry aloittaa lastensuojeluyksikön Lahdessa elokuussa 2020. Seitsemänpaikkaisessa Rautakannas-kodin kiinteistössä on lisäksi kolme paikkaa lastensuojelun jälkihuollolle.

Rautakannas-koti on tarkoitettu lastensuojelun huostaan ottamille erityislapsille ja -nuorille. Erityispiirteenä on osaaminen kehitysvammatyössä ja erityiskoulun läheisyys. Perustettava koti erikoistuu toiminnassaan kehitysvammaisten ja neuropsykiatrisia oireita omaavien lasten ja nuorten elämän tukemiseen.

Rautakannas-kodin työotteena on hoitopedagogiikka ja kiintymyssuhdehäiriöiden hoitoon kehitetty DDP-menetelmä. Koti sijaitsee Sylvia-koti yksikön kupeessa vehreässä maisemassa Patoniityssä, lähellä  hevostalleja. Matkaa Lahden keskustaan on  5 km. Lapsilla on kauniissa kodissa omat tilavat huoneet ja viihtyisät yhteiset tilat.

Lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus hakeutua Sylvia-koulun oppilaiksi ja saada eheytymisensä tueksi monia eri terapiamuotoja Sylvia-koti yhdistyksen terapeuteilta.
Uuden yksikön alkaessa on mahdollista sijoittaa sisaruksia yhdessä uuteen kotiin.

Tällä hetkellä etsimme yhteistyökumppaneita kuntien ja kuntayhtymien lastensuojelun piiristä. Vastaamme mielellämme kysymyksiin ja järjestämme myöhemmin keväällä tutustumiskäyntejä halukkaille.

Ota yhteyttä

Eveliina Aaltonen toiminnanjohtaja
Sylvia-koti yhdistys ry
www.sylviakotiyhdistys.fi

Lataa Rautakangas-koti esite (PDF 1260kt)

Sylvia-koti yhdistyksen vuosikokous

Sylvia-koti yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous pidetään
pe 27.3 Sylvia-talolla, Kyläkatu 140, 15700 Lahti
Koronaepidemiasta johtuen osa jäsenistä osallistuu kokoukseen etänä.
Ohjeet osallistumiseen toiminnanjohtajalta: Eveliina Aaltonen, 044-7722848

Koronaepidemian vaikutus Sylvia-koti yhdistyksen toimintaan

Hallituksen ohjeiden mukaisesti kunnat ja kaupungit ovat kehottaneet palveluidentuottajia seuraamaan hallituksen ohjeita koskien koronaviruksen epidemian leviämisen ehkäisyä ja riskiryhmässä olevien henkilöiden suojaamista mahdollisilta tartunnoilta. Yhdistyksen toiminnassa tämä tarkoittaa riskiryhmien eli kehitysvammaisten asumispalvelutoiminnan uudelleen järjestämistä ja työtoiminnan osittaista lopettamista ja uudelleen organisoimista.

Sylvia-koti yhdistyksen toimintayksiköissä on toimittu ohjeiden mukaisesti. Toimintayksiköt ovat suojanneet asumisyksiköiden asukkaat valtakunnan ohjeiden mukaan: asukkaat asuvat ryhmäkodeissa, missä vierailut on lopetettu ja henkilökunta on ohjeistettu noudattamaan tehostettuja hygienia määräyksiä sairaanhoitajien toimesta.

Lahden kaupungissa tapahtuva työtoiminta on lopetettu. Tämä koskee MeaMannan kahviloiden väliaikasta sulkemista Lahden kirjastolla ja Hollolankadulla. Lisäksi Hollolankadun leipomo on väliaikaisesti suljettu.

Sylvia-koulun oppilaista on 2/3 jäi pois opetuksen piiristä ja opettajat ovat tehneet uudelleen järjestelyjä ja osalle oppilaista etäopetusta.

Sylvia-koti yhdistyksen asukkaat ja työntekijät toivovat kaikille voimia ja mielenmalttia tähän erikoiseen aikaan, jota käymme läpi.

” Yhdessä olemme enemmän”